dilluns, 13 de juny del 2011

Per què un bloc sobre arts gràfiques i comunicació?

La resposta és molt senzilla: fa gairebé 25 anys vaig entrar en el món de les arts gràfiques. Vaig començar a Copidis, una empresa de reprografia en la que vaig ser-hi durant 10 anys i en la qual vaig iniciar el meu camí per aquest sector tan quotidià i alhora tan desconegut per a molta gent.

En aquesta primera empresa vaig aprendre feines tan diverses com la reprografia, la impressió òfset, la serigrafia i vaig començar a treballar amb programes de pre impressió digital amb un Apple Quadra 700, que ara em semblaria de la prehistòria, amb els seus disquets, cartutxos remobibles de 44 Mb i, posteriorment, els magnetoòptics de 120 i 240 Mb. Amb aquells programes revolucionaris per al moment com el Freehand 3.0 i el Quark Xpress 2.0 i el Photohop 2.0. Res a veure amb els G5 i el paquet d’Adobe CS5 actuals.

Més tard vaig decidir fer un canvi d’aires i vaig anar a parar a Barcino Solucions Gràfiques; una empresa amb més de 60 anys d’història (va començar fent fotogravats de zinc) i amb diverses agències de publicitat com a clients principals. Al llarg dels anys a Barcino, 15 de moment, he viscut en primera persona un munt de canvis en els sistemes de treball. He estat testimoni de la desaparició del fotolit i la consolidació de la impressió digital en totes les seves formes. He estat responsable i regidor d’activitats a La Festa de l’Aigua o la Festa dels Súpers; i ara, sense cap mena de dubte, em tocarà formar part dels nous canvis que s'estan produint, com els eBooks, la cartelleria digital i la progressiva supressió del suport paper en la majoria d’articles publicitaris.

No crec que el paper imprès acabi desapareixent al 100%; sempre hi haurà productes que sobreviuran. Però és evident que al llarg dels darrers anys la impressió òfset ha anat perdent quota de mercat i la impressió digital s’ha estancat.

Tot això ha generat una crisi del sector de les arts gràfiques que sumada a la crisi econòmica actual fa que moltes empreses de la indústria gràfica estiguin passant per un moment complicat. Estem vivint una època de canvis crucials i, com tot sector industrial, hem de viure una reforma en profunditat. Moltes empreses estan cessant la seva activitat i això genera més petites empreses que s’afegeixen a un sector on la competència és molt dura perquè no hi ha prou pastís per a tothom.

Per afrontar els reptes de futur i també els de present, cal confiar en les noves tecnologies, però també cal fer un canvi de xip. L’època en què els clients venien a tu ja ha passat. Ara has d’anar a cercar-los i, més important encara, fidelitzar-los. Cal anar oferint constantment nous productes i serveis i lliurar als clients de mals de cap. Cada cop més les empreses del sector que sobreviuen al canvi, han d’esdevenir empreses de serveis globals de comunicació. El mon de les gràfiques, la publicitat, el marketing i els events són cada vegada més a prop i formen  part d’una estratègia conjunta.

Aquest bloc que enceto avui te la voluntat de ser un espai de reflexió, però també d’experiències, casos d’èxit, anàlisi de fracassos, notícies sobre noves tecnologies i, perquè no, de col·laboració amb altres persones i entitats del sector. Un lloc on poder comentar fets i experiències de tots colors.

2 comentaris:

  1. Interessant article Jordi i molt d'acord amb la teva reflexió.
    Seguirem de ben aprop els teus articles.

    ResponElimina
  2. Gràcies Marc. A veure què en surt de tot plegat.

    ResponElimina